Eén van mijn paradepaardjes is dat wij als contentmakers naar de mensen toe moeten in plaats van van de mensen te verwachten dat ze, zoals vroeger, naar ons toe komen.
Waarom?
- Mensen worden al overspoeld met informatie via alle mogelijke online en offline kanalen
- Mensen hebben al een favoriete informatieplek (bijvoorbeeld nu.nl of de papieren krant)
- Het internet is meer en meer een plek voor interactie van mens tot mens aan het worden.
- Informatie is slechts een vihikel tot gesprek en meningsvorming.
- Mensen hebben al een favoriete hangplek op het net (sociale netwerken zoals hyves)
- Mensen delen (eigen gemaakte) content weer met anderen.
- Andere websites zijn relevanter dan je denkt
Er zijn talloze manieren om op al deze punten beter te scoren dan nu het geval is en alles heeft te maken met relevantie. Zo kun je…
- een betere website maken die qua gevoel (interaction design / vormgeving)beter aansluit bij de doelgroepen
- beleving inbrengen door de informatie anders te schrijven
- het persoonlijker maken en interactiever te maken (schrijven op persoonlijke titel en reacties)
- de mogelijkheden geven voor mensen om elkaar te vinden voor activiteiten
- de mogelijkheden geven om contact te maken met experts (expertisenetwerk)
- de mogelijkheden creëren voor mensen om makkelijk op de hoogte te blijven van nieuwe dingen op de website (bijvoorbeeld rss, e-mail)
- het makkelijker maken om de content te delen (“tel a friend”, social bookmarking)
- api’s ontwikkelen om anderen de kans te geven onze content te ontsluiten (o.a open social)
- content in brokken aanbieden om te plaatsen binnen persoonlijke websites of sociale netwerken / groepen (webwidgets voor nieuws, foto’s, video, etc.)
Widgetise!
Op de laatste in de lijst wil ik het meest ingaan omdat die werkelijk hand on het exploding website principe uitdraagt.
Wat zijn de “do and don’ts” bij het maken van webwidgets (gadget, badge, module, capsule, snippet, mini, flake)? heeft daar een mooi artikel over geschreven op Frankwatching.
De punten kort op een rij:
- maak een win-win-win widget (typepad widgets van amazone)
- zorg voor personificatie (Stylefeeder.com)
- maak het de mensen makkelijk (last.fm)
- zorg voor verspreiding (hyves.nl/gadgets)
- ga op zoek naar best practises (directory.snipperoo.com)
Is het moeilijk om ze te maken?
Eigenlijk niet waarschijnlijk is het ingewikkelder je website zo in te richten dat het gewidgetised kan worden. Want waarom het niet een stap verder nemen en mensen zelf widgets laten maken? Iets wat op igoogle.com al kan, al kun je die dan nog niet meenemen naar andere sites.
Kleven er ook nadelen aan?
Weinig.
- Contentbeheerders zijn ook beheerder van widgets die hun content tonen,
- softwarematig zijn er ook geen problemen, kan prima op eigen server gefaciliteerd worden
- merktechnisch is het een kwestie van keuzes maken.
Checklist van een aantal widgetmakers en services:
- Clearspring -distributie widgets
- Gigya – widget makers en distributie
- Spring Widgets -widget makers
- Open social
Aan het werk!
0