Volgende week komt de stuurgroep van Intranet voor het eerst sinds tijden weer eens bijeen. Onderwerp: het evalueren van het huidige Intranet. Met de vragen: heeft het zijn doelstellingen gehaald? En wat wordt de toekomst van het Intranet?
Natuurlijk probeer ik een inhoudelijk steentje bij te dragen. Zo kwam ik dit artikel tegen op Frankwaching. Al gaat die vooral in op het verschil tussen een personeelsblad en Intranet, is tevens een erg goed verzamel artikel waarin veel resources en meningen samen komen.
Zo wordt het jaarlijkse rapport van Jacob Nielsen aangehaald. Waaruit oa blijkt dat
- Dat intranetteams gemiddeld groeien met 12% per jaar.
- Intranetten een steeds zwaardere strategische rol spelen in de organisatie.
- Bedrijven het ook op (senior) management niveau steeds belangrijker gaan vinden
En dan nog de beweging naar intranet 2.0, waar veel interactie en communicatie vormen worden aangestipt en de volgende vraagstukken voorgelegd:
- Welke tools kunnen welke behoefte vervullen?
- De rol van de Organisatiestructuur en -cultuur
- Hoe motiveer je medewerkers en stimuleer je de community?
- Wat kan belemmerend werken?
- Kritische succesfactoren intranet 2.0
En refereert dat artikel op haar beurt weer naar een mooie usercase op webwereld van dr. Willms Buhse, executive director van CoreMedia. Waarin hij aangeeft dat juist voor grote (decentrale) organisaties er veel te winnen is met het implementeren van oa blogs. Al gaat het meer om een extranet vorm waar internet en intranet in elkaar beginnen over te vloeien.
Al met al geeft het artikel en de immer uitdijende boom aan refererende links een prima inzicht in het landschap Intranet 2009. Een mooie basis voor een goed gesprek.
Dit artikel stond eerder op apollo18.nl. Een blog van de toenmalige webmasters van Natuurmonumenten waar ik er één van was.
0
Dit kan goed van pas komen bij de evaluatie van ons intranet. Of het intranet het personeelsblad kan vervangen is de vraag, dat moeten we onderzoeken. (Hebben wij een flexibele of juist een formele, hiërarchische organisatie?).
Maar in ieder geval is de gebruikerservaring cruciaal voor het slagen van een intranet, wat je er ook mee wilt bereiken. De gebruikerservaring was de directe aanleiding voor deze evaluatie, en we kunnen die zeker verbeteren. Maar op het vlak van de stategie ligt de echte uitdaging.
Aan de bak!