wisdom begins in wonder
Ik noem mijzelf vaak een informatieverslaafde, honger naar kennis en inzicht. Heb het ook een hele tijd in al mijn online profielen neergezet. Alle informatie die ik tot me neem zijn fragmenten van een grotere puzzel die ik nog niet ken. Het gevoel hebben dat een aantal stukjes in elkaar passen en je een zeker inzicht verschaffen maakt mijn honger voor kennis steeds groter. De afgelopen weken waren weer bijzonder. Er kwamen weer dingen samen. Ik kwam in gesprek met Aris de Vries en zijn bijzondere plannen om het onderwijs leuker te maken voor de kinderen. Word mij tijdens een kinderfeestje voor passie en vuur verteld over de Guus Kieft school. En word ik zowel direct als indirect gewezen op allemaal bijzondere video’s (zie onder). De tekenen zijn niet te negeren. Er moet wat over geschreven worden voordat het vervliegt in de volgende gedachte.
Education is the kindling of a flame, not the filling of a vessel
Al 9 jaar mag ik me vol trots vader noemen. Mijn twee zoons zijn nu 9 en 7, zitten volop in hun ontwikkeling als mens en draaien nu al een aantal jaar mee in het onderwijssysteem. Natuurlijk prijs ik mij gelukkig dat mijn kinderen hier kunnen opgroeien en onderwijs kunnen genieten. Maar ondanks dat heb ik ook grote vraagtekens bij de manier waarop wij als maatschappij kennis overdragen. Het systeem stamt uit het industriële tijdperk en is letterlijk niet meer van deze tijd. Het sluit niet meer aan op de maatschappij en zeker niet op het werk wat onze kinderen gaan doen als ze volwassen zijn.
I cannot teach anybody anything. I can only make them think
Op persoonlijk vlak heb ik mijn tijd in algemeen onderwijs altijd als zeer frustrerend ervaren. De manier waarop kennis tot mij werd gebracht sloot totaal niet aan op hoe ik mij de kennis ook werkelijk eigen maak. Ik durf te beweren dat er ondanks al dat harde werken van zowel mij als de leraren 90% van die exacte kennis de volgende dag voor altijd vervlogen was. Ze hadden beter tijd kunnen investeren door met me uit te zoeken hoe ik het beste leer en van daaruit mijn aangeboren nieuwsgierigheid kunnen voeden.
Nu zijn mijn kinderen deel van diezelfde mallemolen. In de eerste jaren gingen ze naar de vrije school, waar ze meer de ruimte kregen zich te ontwikkelen als mens. Maar sinds 2 jaar zijn ze op het reguliere onderwijs (wanbeleid bij de vrije school). En ondanks dat het slechter kan bekruipt me meer en meer dat onderbuikgevoel dat ook mijn kinderen niet gemaakt zijn voor deze vorm van kennisoverdracht. En begint leren, aan het begin van hun schoolcarrière, al moeizaam te worden terwijl het juist 1 grote ontdekkingsreis moet zijn.
Thou shouldst eat to live; not live to eat.
Als ouder ren je mee met alle deskundigen, de school, de goodwill en de maatschappij. Maar ik geloof dat je als ouder niet moet vergeten ook naar je kind te kijken en te luisteren. Want het onderwijs is geen schoen op maat en als het wringt moet het niet zo zijn dat degene die ‘m aan moet trekken maar moet veranderen. Nee, de schoen is degene die zich aan moet passen aan de drager.
En eigenlijk is iedereen het daar over eens, maar alle betrokkenen ook de school en de docenten zijn overgeleverd aan de waan van de dag en de targets die gehaald moeten worden onder ongelooflijke druk. Want de klassen zijn nog steeds te groot en de schoen wringt meer en meer.
Sir Ken Robinson making a profound case for creating an education system that nurtures creativity
Ik ben mijn uitgangspunt aan het veranderen. In plaats van het aangeboden leersysteem als ijkpunt te nemen en mijn kinderen te laten toetsen of ze wel voldoen aan de wereld zijn mijn kinderen het ijkpunt en toets ik de wereld. En ben ik begonnen mijn kinderen te vragen wat ze leuk vinden, wat en hoe ze het zouden gaan doen als ze alles zelf mochten bepalen. Waar ze blij van worden. Waar ze van dromen. Het is tijd dat het enthousiasme, de bevlogenheid, het dromen en de durf in vrijheid gevierd wordt.
Severn Cullis-Suzuki addressing the UN
Adora Svitak: What adults can learn from kids
Als je nog meer mooie video’s kent. Laat het me weten ik zet ze er graag bij.
Quotes: Socrates
0