Er valt heel veel te weten als het gaat over sociale media. En er is al heel veel gedaan, gezegd en gescheven (zelf al actief sinds 2000) maar als je als ondernemer hier nog nooit mee te maken hebt gehad dan heb je een stoomcursus nodig.
En daar zijn boeken erg geschikt voor of het nou in papieren of digitale vorm is. Hierbij een drietal die uitblinken in praktisch handelen:
Handboek voor communities van Erwin Blom.
Wie op internet een rol van betekenis wil spelen, stelt het publiek centraal. Het deelnemen aan communities en social media is voor steeds grotere groepen mensen een dagelijks terugkerend fenomeen. Aan de hand van aansprekende voorbeelden geeft het je inzicht in de wat werkt en wat niet. En het mooie was dat de manier waarop het boek uiteindelijk een succes wordt 1 van de meest aansprekende voorbeelden is van dat het “werkt”.
Er is een gratis gesponsorde pdf versie en het stoffelijke boek zonder gesponsorde boodschappen is te koop via managementboek.nl. Je kan ‘m ook nog aanschaffen als ebook via bol.com. En dan is er ook nog handboekcommunities.nl waar eigenlijk het boek in blogvorm staat en je een mooie indruk geeft wat er zoal in het boek ter sprake komt.
https://www.slideshare.net/erwblo/handboek-communities-de-kracht-van-social-media-in-de-praktijk-2253008
Laat de klant naar jou komen van Erno Hannink.
Over hoe je als ondernemer het internet en sociale media kan gebruiken om nieuwe klanten te werven. Het boek leert je op een praktische manier alles over bloggen, hoe je een goede nieuwsbrief opstelt en verstuurt, hoe je contact met een doelgroep opbouwt en onderhoudt en hoe je sociale netwerken als Twitter en LinkedIn nuttig inzet.
Het boek is te koop via managementboek.nl waar je naast recensies ook een kijkje in het boek krijgt.
Ondernemen met Sociale Netwerken van Syntens en ECP-EPN
In dit gratis werkboek staan, naast korte praktische uitleg, tal van voorbeelden en links over de verschillende vormen van sociale interactie en sociale netwerken van dit moment. Voor welke doelgroep is dit nuttig, voor wie niet? Welke vaardigheden vereist dit, hoe zit het met de toepasbaarheid in uw bedrijf?
Bonus: De conversation Manager door Steven van Belleghem
Een meer strategisch boek (ook met tips and tricks) en valt dus een beetje buiten de boot, maar geeft wel een geweldig overzicht van de evolutie van marketing en verteld waarom we nu een revolutie meemaken die eigenlijk niet zo nieuw is, zei het op veel grotere schaal. Nieuwsgierig? Kijk naar deze presentatie:
Allen komen met dezelfde boodschap
Willen we als ondernemer nieuwe klanten bereiken moeten we de bestaande klanten meer aan ons binden door het leveren van echte waarde en dan is die klant je beste marketeer. Alle bovenstaande boeken geven je goede adviezen, inzicht en praktische tips om er online mee aan de slag te gaan.
Maar gewoon ergens beginnen gaat niet werken hoeveel tips je ook hebt gehad. Het begint met een goede strategie over wat je wilt bereiken. Roep er een expert erbij die specifiek naar je organisatie / bedrijf kijkt en kan aangeven hoe je je tijd het effectiefst kan inzetten om je doelen te bereiken. Succes.
0
Dank je wel voor het noemen van Laat de klant naar jou komen Erik.
Vanzelfsprekend Erno. En succes met het volgende boek. Zag wat tweets voorbij komen dat er weer wat in de pijplijn zit.