Ook voor NGO’s is er veel aan het veranderen in de manier waarop ze mensen kunnen mobiliseren en aan zich kunnen binden zowel financieel als ideologisch. Het is niet meer die ene ideologie die iemand steunt maar juist die ene actie. Greenpeace is altijd al een actie partij geweest en heeft zich in de jaren met pijn en moeite in het maatpak kunnen persen van een consensus en lobby organisatie.
Maar er breken weer andere tijden aan. De digitale revolutie is een feit en de massa is er. Greenpeace beseft maar al te goed dat daar enorme kansen liggen om deze online gemeenschap van honderden miljoenen genetwerkte mensen te activeren. En dat doen ze met zeer aansprekende video’s die ze weer verspreiden via de sociale netwerken.
De video’s zijn grappig, professioneel gemaakt, helder in hun actiedragende boodschap en best hard. Ze worden gegoten in een prima actiepagina waar je als bezoeker, voor je er erg in hebt een mailtje verstuurd hebt naar het betreffende bedrijf.
En dat is knap, ongelofelijk knap. Om de gebruikerservaring goed te stroomlijnen en de beleving en het gevoel van het moment vast te laten houden en mensen het makkelijk te maken tot actie over te gaan. Om zo de druk op de bedrijven te maximaliseren. Game on!
0