De afgelopen dagen is de VVD, gesteund door een aantal commerciële partijen, druk in de weer om “creatieve” (pun intended) oplossingen te ventileren via de oude media.
Iedereen snapt dat het totale onzin is die ze uitkramen. Erwin Blom heeft er een heel helder stuk over geschreven en geeft ook gelijk de werkelijke oplossingen.
* Maak een publieke omroep echt publiek en stop met reclames. Het gecombineerde model is nooit uit te leggen geweest. Maak dat helder. Dan vist de publieke omroep ook niet in de advertentievijver van anderen.
* Geef de door en voor de publieke omroep geproduceerde inhoud vrij voor gebruik door anderen middels creative commons licenties. Materiaal gemaakt met publieke middelen moet in te zetten zijn door anderen. Dan profiteren alle andere partijen van een kleine eeuw aan met publieke middelen gemaakte inhoud en gaat de publieke omroep profiteren van de creatieve kracht van de buitenwereld. En als dat met terugwerkende kracht rechtentechnisch niet haalbaar is, maak het een voorwaarde voor toekomstige producties.
* Werk met open source techniek en geef de zelf geproduceerde technische oplossingen onder open source licenties vrij. Laat anderen profiteren van het denkwerk en de werkkracht binnen de publieke omroep.
Heel benieuwd of de beleidsmakers deze stappen durven te zetten, er moet tenslotte 200 miljoen bezuinigd worden. Maar is het eigenlijk wel iets voor de beleidsmakers om te beslissen? Kunnen die er wel onafhankelijk en objectief in staan?
Is het niet veel beter dat wij de belastingbetaler / het publiek / de gebruikers / de grootaandeelhouders gewoon onze stem laten horen en de keuze maken? We leven toch in het digitale tijdperk waar we vele middelen hebben om onze stem te laten horen en te elkaar te mobiliseren en tot actie over te gaan?
via Maak publieke omroep echt publiek (column) | Webwereld.
0