Ik ben nu tien jaar professioneel actief binnen het internet en digitale communicatie en heb het zien groeien en bloeien. Het was een feest om de afgelopen 10 jaar hier mee bezig te zijn en het te zien veranderen. Dramatische evolutie op alle denkbare niveaus. Nu raakt het werkelijk alle vezels binnen de maatschappij en hoe en waar wij werken en leven. En het is nog maar net begonnen! We staan aan het begin van weer een evolutionaire boost die ons leven de komende 10 jaar weer op de kop zal zetten (naast allemaal andere uitdagingen). Zo is er bijvoorbeeld “the internet of things“, symantic web, open data en wij; de nodes, zintuigen van het collectieve brein internet.
Maar de grootste uitdaging zal zijn hoe wij met deze vloedgolf gaan interacteren. Hoe zorgen we ervoor dat het werkelijk aansluit op ons brein? Al gaat dat zeker meer en meer kunnen. Hoe gaan we er voor zorgen dat we jou op de juiste manier gaan koppelen? Jij de node, het zintuig, de interpretatie motor, het kruispunt, gever van “meaning”. Hoe slechten we de kunstmatige brug tussen digitaal en fysiek terwijl die eigenlijk eender zijn?
De afgelopen 10 jaar is de wetenschap behoorlijk druk bezig geweest om het functioneren van het brein in kaart te brengen. En is er enorm veel data en statistieken verzameld over wat wel en niet werkt binnen User Interface Design. Deze ontwikkelingen + voortgang in techniek + de schreeuwende noodzaak gaat er voor zorgen dat we de komende 10 jaar radicale veranderingen zullen gaan meemaken.
Eén element gaat volgens mij in al deze veranderingen de emulgator en katalysator zijn, de saus zijn die in elke handeling elke taak zal worden geïntegreerd: het spelelement. Waarom? Omdat niets anders ons meer “aan” zet.
Lees meer over de ontwikkelingen binnen gaming:
- Celebrating frontiers in Game Design
- Gamification Needs to Level Up — Here’s How
- Gamification: heilige graal voor verbintenis met gebruikers?
- 25 voorspellingen voor de komende 25 jaar – nummer 10 (maar de anderen zijn ook boeiend)
- How Videogames Are Changing the Economy
- En lees hoe groot social gaming is op een platform als facebook
- Habbo Hotel verdient 4,5 miljoen in één maand
- Tom Chatfield: 7 ways games reward the brain