Op 17 oktober is het weer wereldarmoededag. En nu ik bij EEN werk is dat een zeer bijzondere dag. Van oudsher is dit dé campagnedag bij uitstek. Nu is onze strategie de afgelopen jaar verschoven van campagne naar continue (online) communicatie maar het bloed kruipt waar het niet gaan en we kunnen deze dag niet zomaar voorbij laten gaan.
En onder de vlag “Verbeter de werelt!” hebben we er voor gekozen om een reeds bestaande eerlijke winkelroute te voorzien van positieve (enigszins ludieke) milieuvriendelijke bewijzering. Zodat winkelende mensen nog makkelijker en leuker de weg weten te vinden naar die eerlijke keuze. De bewijzering zal ook na de 17e nog een tijdje blijven bestaan en de website verbeterdewerelt.nl zal online de mensen naar de juiste plek blijven verwijzen.
Wat gaan we doen op de 17e?
Wij van EEN, Stichting EerlijkWinkelen, Fairtrade Gemeente Utrecht, Upact en Doenersnet in samenwerking met Floortje Dessing’s Nukuhiva onthullen de eerste bewegwijzerde eerlijke winkelroute van Nederland. Een team vrijwilligers verkleed in levensgrote bananen- en ananas en chocoladepakken, juicht de klanten van Nukuhiva en de andere deelnemende winkels toe. Shoppen tegen armoede In het kader van Wereldarmoededag en de campagne ‘Shop tegen armoede’ worden enorme pijlen op straat gespoten doormiddel van green graffiti. Deze wijzen consumenten de weg naar de meest trendy en sustainable shops in het centrum van Utrecht.
Er zijn 24 deelnemende winkels en het de winkelaars hebben ook nog de mogelijkheid om mee te doen aan een spel waarmee ze kans maken op een duurzaam prijzenpakket.
Wereldarmoededag
Deze actie staat in het teken van Wereldarmoededag. Elk jaar staat de wereld op 17 oktober stil bij de miljoenen mensen die in armoede leven. Dit aantal moet in 2015 zijn gehalveerd volgens de Millenniumdoelen van de Verenigde Naties. Bovendien wordt de wereld geconfronteerd met voedsel-, klimaat- en financiële crises. De werkloosheid is hoger dan ooit, en door de financiële crisis neemt de ongelijkheid verder toe. Met de campagne ‘Shop tegen armoede’ maken meer dan 50 organisaties consumenten en politici bewust van hun impact op de wereld.
Concept en visualisatie van zowel online, print als bewijzering door mij. Uitwerking door Cleanvertising.
0