Voor het overgrote deel van mijn werkende leven heb ik met heel veel plezier en toewijding voor de non-profit en kunst sector gewerkt. Voor mij de plek omdat het heel duidelijk is waarom je doet wat je doet. Een groot overstijgend doel die mij aanspreekt, een waarom die zo omvattend is dat ik mijn leven er aan wil wijden.
Ik heb ook voor veel andere bedrijven gewerkt waar het waarom onduidelijk is of zodanig inwisselbaar was dat ik moest terugvallen op een eigen waarom en ik al gauw merkte dat dit tot disbalans en conflicterende doelen leidde al was de geldelijke en interlectuele beloning nog zo aantrekkelijk. De echte waarde zit voor mij duidelijk in de gedachte erachter. Vandaag kwam ik een (TED) video tegen die dit gegeven voor mij voor het eerst helder uitlegt.
Simon Sinek maakt gebruik van het alom bekende hoe, wie, wat, waar, waarom. Maar doordat hij er een duidelijke hierarchie aan geeft veranderd de impact van die inhoud fundamenteel. Hij legt dit uit aan de hand van biologie en illustreert dit met sterke voorbeelden. Achtien minuten van je leven die je blik op communicatie en zingeving voorgoed kan veranderen / verrijken / bevestigen. Voor mij vallen er behoorlijk wat puzzelstukjes op zijn plaats.
In het kort:
- Mensen hebben een schreeuwende behoefte aan “betekenis”. En dat bepaald hun gedrag zowel bewust als onbewust (limbische brein), ratio (neocortex) is er alleen maar om dat gevoel te beargumenteren. Dus zorg dat je verhaal altijd de volgende hierarchische structuur heeft: waarom – hoe – wat. De sleutel om mensen te inspireren en zich aan te sluiten of het nou is voor een actie om de wereld te verbeteren, je werknemers intrinsiek te motiveren of het verkopen van een product.
- De wet diffusion of innovation : Wil je je idee/product/dienst bij het grote publiek krijgen zul je moeten doorstoten tot die eerste 16%, de tipping point. Deze groep wordt meer dan anderen gedreven door het waarom en zijn niet bang de status quo te doorbreken en willen graag de eerste daarin zijn.
Weet je deze te overtuigen van je waarom zal de rest volgen. Deze komen namelijk alleen maar in actie als die eerste 16% zich er vol overtuiging in storten. De laatste 16% gaan komen alleen in beweging als ze niet anders meer kunnen.