| Tijd: | 240605 – 18:25 |
| Locatie: | 52°22’6.132” N4°51’18.858”E |
| Hoogte: | 3,2m |
| Richting: | 319,757 (magnetisch noorden) |
Afgelopen weken heel veel uur achter een stuur gezeten en mijn lijf voelt het. Je zou toch verwachten dat de autofabrikanten door de jaren heen wel zouden kunnen weten hoe je dat beter kan doen, maar valt behoorlijk tegen. Begrijp natuurlijk wel dat het complex is. Alle mensen zijn weer anders.
Maarten vroeg ook of ik niet knieklachten kreeg van al dat schakelen? Ja. Maar daar blijft het niet bij, verre van. Dus hierbij een schematische weergave ervan (onvolledig en in willekeurige volgorde) tijdens dit zittende beroep.
- Pijn en irritatie tussen en bij de schouderbladen. Dit is eigenlijk elke dag.
- Last van de armen. Ze leunen nooit helemaal ontspannen op het stuur en ze zijn zeer druk. De linkerarm heeft het het zwaarst. Ooit op gevallen en is kwetsbaar. Deze arm is ook het meest aan het sturen, omdat de ander vaak moet schakelen. En is tevens degene die de verschillende apps bediend op de telefoon en daarvoor moet reiken.
- Onderrug. Het zijn tenslotte maar reguliere autostoelen.
- Een soort vorm van een blikkont. Natuurlijk. Hele dag zitten en tevens veel spieren spannen.
- Onderkant dijbeen. Die knelt af omdat je de pedalen moet bedienen en tevens goede steun moet hebben van de stoel en je ook niet te hoog kan vanwege het stuur. Is dus een soort compromise.
- Kuiten raken verkrampt. De schakelauto’s waar ik in rij hebben vaak een behoorlijk zware koppeling. Dat heeft zijn weerslag op onder andere mijn kuiten.
- Onderkant voet. Daar is ook een spier die regelmatig in de kramp schiet. Vooral weer de voet die de koppeling bediend.
- Linkerknie. Ook weer vooral het been die de (onnodig zware) koppeling moet intrappen. Eén keer van auto gewisseld omdat m’n knie het niet meer aan kon. Ook omdat je je been eigenlijk nooit recht kan hebben bij het intrappen vanwege het stuur. Helpt ook niet. Heb sowieso ook niet echt goeie knieën.
- Vingers. Het is niet echt je hele hand die stuurt. Vaak zijn het de vingers die het werk doen.
- Hoofdpijn komt ook voor. Je moet tenslotte de hele dag alert zijn op het verkeer.
- Stijve nek. De houding terwijl je rijdt is geforceerd dus dan verkrampt ook je nek.
Remedie? Door de dag heen veel verschillende houdingen aannemen en in verschillende auto’s rijden. Zo wordt nooit iets specifieks overbelast. Maar is een beetje rekken en erbij blijven. Geen dag is vrij van pijntjes en irritaties.
0


Goede variant. Een mens is niet alleen wat ‘ie observeert maar ook wat het teweegbrengt.