| Tijd: | 240704 – 13:03 |
| Locatie: | 52°48’7.968”N 4°46’23.268”E |
| Hoogte: | 2,71m |
| Richting: | 307,239 (magnetisch noorden) |
Vandaag was de dag dat ik (ongeveer) zes maanden rij voor het aanvullend openbaar vervoer. De geldigheid van mijn tijdelijke taxipas is verlopen en gister, met wat gunning van de examinator, heb ik de definitieve taxipas gehaald. Die eigenlijk ook best tijdelijk is. Namelijk voor de komende vijf jaar.
Tijd voor een evaluatie van deze minimum loon baan
De reden waarom ik dit werk ben gaan doen wordt elke dag weer inhoudelijk bevestigd. Mensen helpen die het nodig hebben. Het is een noodzakelijke dienst en fijn om te doen. Het loon is voor mij bijzaak, moet in staat zijn genoeg te verdienen om alles te kunnen betalen en dat lukt.
Maar dat betekend niet dat ik het een goed betaalde baan vind. Vind dat alle chauffeurs (bij welk bedrijf dan ook) meer zouden moeten verdienen.
- Je hebt opstartkosten en periodieke kosten door de criteria die het RMC en de wet stellen aan chauffeurs. Die worden niet door de baas betaald maar moet je zelf ophoesten. Is rond een maandloon.
- Je moet up to date blijven met verplichte cursussen. Ook die moet je in je eigen tijd doen.
- Je krijgt geen reiskostenvergoeding
- Je werkt onregelmatige werktijden zonder financiële compensatie (tussen 06 en 01:30 zeven dagen in de week). Zonder dat je daar iets over te zeggen hebt. Dit heeft naast effect op je slaappatroon ook stevige invloed op je eetpatroon en je vrije dagen fluctueren ook enorm.
- Er is weinig samenhorigheidsgevoel. Je ziet je collega’s zelden omdat de begin- en eindtijden heel erg worden verspreid.
- Je leeft vanuit de planning op de telefoon. Geen eigen inbreng of controle.
- Inklokken is zo strak naar de baas toe gerekend. Dat je er eigenlijk vanuit kunt gaan dat je zeker elke dag wel 30 minuten onbetaald werk doet.
- Je moet altijd alert zijn in het verkeer. Geen downtime.
- Je pauze en eet moment is steeds een andere tijd. Dit komt door je steeds andere werktijden en dan moet je midden in je dienst volgens de wet 30 minuten rusten en dat wordt dan je pauze.
- Je draagt de verantwoordelijkheid voor je (vaak kwetsbare) passagiers.
- Een ongeluk op de weg in Amsterdam is geen uitzondering. Zeker als je zoveel uren op de weg zit als wij is dat risico statistisch behoorlijk hoog. Je bent tenslotte ook van je mede weggebruikers afhankelijk. Ongelukken hoe klein ook zijn op zijn mist niet fijn en soms verschrikkelijk.
- Je kan een boete krijgen voor te snel rijden (gaat heel makkelijk zonder dat je er erg in hebt). Een constante snelheid aanhouden is ingewikkeld en zou technisch veel beter moeten kunnen. Gaat het een keer verkeerd, dan kost je dat gelijk meer dan een dagloon.
- En dan de pijntjes die zich aandienen achter het stuur.
- Het verplicht af te dragen aan een specifiek pensioenfonds, ongeveer 20% van je loon, wordt belegd op een manier die moreel en ethisch zeer twijfelachtig is. En dan kunnen ze het rendement niet eens garanderen :0
- Je wordt dagelijks geconfronteerd met de heftige dingen die het leven met je kunnen doen. Dat gaat ook niet direct in je koude kleren zitten.
Banen met een vergelijkbare beloning hebben veel van deze risico’s niet. Zou dus mensen goed bevragen voordat ze dit werk gaan doen.
En voor de statistieken hieronder mijn route van vandaag. Vanaf nu werkloos. 18 juli is mijn definitieve taxipas te gebruiken en sta ik weer ingeroosterd.
0
