Kreeg gister (als incidentele klant) een mailtje van het elektrische brommer verhuur/deel bedrijf Felyx. Ze zijn nog strijdbaar om als pionier in hun eerste stad Amsterdam te blijven, maar lijkt er op dat ze het hebben moeten afleggen ten opzichte van de nieuwe spelers Check en Go Sharing die van Amsterdam vergunningen kregen vanaf 1 april stevig uit te breiden.
Felyx is net overgenomen door een Spaans bedrijf nadat ze al jaren stevig verlies blijven draaien. Dus ondanks de grote uitbreiding van deelscooters in de stad vraag ik me af of het hele concept van deelscooters wel iets is wat economisch rendabel is. Het is best duur om te huren en die dingen staan eigenlijk overal in de weg. Voelt alsof ze gedumpt worden. En vorig jaar liep het verbruik ervan ook terug.
Ja ik gebruik het woord verbruik. Ik huur met regelmaat elektrische auto’s en sporadisch dus een scooter, maar zie dat er weinig liefde aan wordt gegeven door de bestuurders ervan. Wat een normale eigenaar wel zou doen (al is het maar om onverwachte kosten te voorkomen). Dit wordt deels gecompenseerd door controle op de klant, maar heb niet het gevoel dat dat echt werkt. En hoe afgetrapter de spullen eruit zien, hoe minder de huurder er respect voor heeft. Kan je alleen maar compenseren door je vloot extra goed te onderhouden, maar dat kost klauwen met geld. Gezien de vele verliezen die er geleden worden binnen dat segment lijkt me dat niet echt mogelijk.
Dus benieuwd waar het heen gaat terwijl ik wel groot voorstander ben van delen en minder eigenaarschap. Maar dat vraagt ook om een mentaliteitsverandering binnen een samenleving. En daar lijken we nog niet te zijn. We zitten nog heel erg in het consumeren in plaats van het zorg dragen tijdens tijdelijk gebruik.
3