in Alles komt goed

Gezakt

Vandaag moest ik praktijk examen doen voor taxichauffeur. Een van de laatste hoepels om volwaardig te kunnen chauffeuren. Dat is dus niet gelukt. Examens en acteren zijn twee dingen die niet het beste in mij boven halen.

Heb ook helemaal geen ambitie om volwaardig taxichauffeur te zijn. Wil gewoon mensen helpen binnen het AOV1, maar om dat te doen moet je dat zijn.

Hele ochtend al erg zenuwachtig en verstrooid. Mijn brein werkte maar beperkt. Uiteindelijk tijdens de rit een aantal (hypothetische) fouten gemaakt die me de kop hebben gekost. En om mezelf te herinneren een verslagje van wat er allemaal gevraagd werd en wat er mis (en goed) ging.

Inspectie auto. Waar moet je op letten? ✅

Dat ging goed, maar merkte gelijk al aan mezelf dat ik te goed mijn best probeerde te doen en de examinator werd er niet vrolijk van. Mijn oprechtheid werd anders geïnterpreteerd.

Naar een object rijden zonder navigatie ✅

Dit is één van de standaard taken. Had dan ook afgelopen woensdag een auto gehuurd om de vijf gedefinieerde routes en hun alternatieven extra te oefenen. Zestig euro armer.

Moest van het CBR naar het Hilton rijden. Ging goed. Geen fouten gemaakt. Was wel geleerd de examinator ook echt uit te laten stappen. Maar die wilde dat helemaal niet en dat zorgde al voor wat extra wrijving. Of dat denk ik tenminste.

Vraag hoe te handelen bij schade bij een auto ✅

Hypothetische scenario: Heb op de parkeerplaats bij het Hilton een stilstaande auto aangereden. Moest uitleggen hoe een schadeformulier in te vullen en of de klant een getuige moest zijn of mocht weigeren. De klant mag weigeren. En omdat het op het Hilton terrein was stelde ik voor om na mijn invulling van het schadeformulier naar de balie te gaan om te kijken of we de eigenaar konden opsporen. Dat werd gewaardeerd.

Naar een adres rijden met navigatie ❌

Niet goed de exacte prijs gecommuniceerd alleen maar aangeven wat de goedkoopste is in plaats van te vragen of de klant ook een inschatting van de prijs wil. Wist ik wel maar vanuit de zenuwen te snel gedacht dat het antwoord “doe de goedkoopste maar” voldoende was.

Bij navigatieprogramma een afslag gemist en niet gecommuniceerd. Had het ook niet gemerkt. Dit is dus het moment dat mijn brein me even in de steek laat. En de man was mij aan het bevragen en dus moet je je aandacht verdelen. Ging dus niet goed. Mijn antwoord nadat de klant mij er op wees was wel correct, maar mosterd na de maaltijd.

Vraag over een klant met te weinig geld wat doe je dan? ❌

Hypothetische situatie dat de klant het niet kan betalen. Had de volgende opties aangeboden:

  • Een prijsafspraak te maken (korting). Dit mag maar is natuurlijk niet voordelig voor je.
  • Aangeraden via openbaar vervoer te gaan en de weg ernaartoe geven.
  • Ze op een andere nabijgelegen plek te brengen die wel binnen budget is.
  • En als dat niet de oplossingen waren voor de klant, deze vriendelijk laten staan.

Deze opties waren niet fout maar ook niet de oplossing die de examinator wilde hoen. Had moeten aanbieden de klant naar het dichtstbijzijnde openbaar vervoer te brengen. Dan had ik de klant niet laten staan en toch ook nog wat geld verdiend.

Vraag over als een klant wil uitstappen om een bloemetje te kopen ✅

Ik bood aan te stoppen en gaf aan dat de minuten wel doortellen maar kilometers niet.

Vervolgvraag over toch wat langer wegblijven en hoe lang dan en wat te doen ❌

De examinator wilde over dat uitstappen nog even op doorgaan dus vroeg hoe lang wacht je? Ik zei dat hoe lang kan een bloemetje kopen duren? En heb toch zicht op de persoon? Maar nu werd het scenario anders. Geen zicht op de persoon en de tijd. Dus mijn antwoord was 10-15 minuten. Was oké. Maar hij wilde dat ik eerst de rit zou afrekenen voordat de klant uitstapt omdat je niet weet of hij terugkomt. Ik was hier dus te klantvriendelijk en gaf teveel vertrouwen. Moet je eigen financiële risico ook beperken.

Heb hier wel mijn vraagtekens bij. Er is een soort lijntje waar je overheen moet lopen. Genoeg klantvriendelijk maar ook je eigen portemonnee in de gaten houden. Maar in dit scenario zal de klant dus bij terugkomst opnieuw opstartkosten moeten betalen naast de wachtminuten.

Terugrijden naar CBR op aanwijzen van de examinator ✅

Links bij rotonde niet goed. Had derde afslag moeten doen. Hij had tijdens de terugrit allemaal niet standaard rotondes. Dus ik ging er teveel over nadenken en dus extra rondje gemaakt. Dat vond hij trouwens geen probleem. Ik bleef rustig en loste het adequaat op.

Vraag over wat te doen als blijkt dat een knipperlicht niet werkt ❌

Heb netjes het protocol uitgelegd zoals me dat geleerd is. Dus bij constatering klant informeren. Veilige plek vinden om stil te staan en kijken of je het ter plekke en snel kan oplossen. Lukt dat niet. Centrale bellen en overleggen wat de volgende stap is en voor de klant alternatief vervoer regelen.

Hij vond dit niet klantvriendelijk. Moest gewoon doorrijden en klant afleveren. Dan pas dit gaan oplossen. Een defect knipperlicht is niet belangrijk genoeg om direct te gaan fixen. Zijn argument was dat je genoeg auto’s op de weg ziet met vergelijkbare mankementen.

Sta hier toch ook anders in. Politie kan mij beboeten en dus behoorlijk risico op financiële strop.

Rijvaardigheid ✅

Reed gedegen en ving twee fouten van medeweggebruikers goed op. Was ook “prettig in de omgang”.

Op naar het volgende examen en hopen dat dat beter lukt. Blijf natuurlijk mezelf meenemen. Heb nu wel een beter verwachtingspatroon, wellicht helpt dat. Al gaat per 1 juli het examen ook weer veranderen en is iedere examinator weer anders. Zoals mijn rijinstructeur zei: Het examen is doorspekt met subjectiviteit en grijze gebieden dus blijft ook een kwestie van geluk hebben.

0

  1. Aanvullend openbaar vervoer

Soort van gedagboekt op

Wat vind jij?

Reageer

Wil je reageren via je eigen site? Zet een link naar deze post in je eigen post en dan komt het automagisch hier terecht. Heb je geen webmention functionaliteit vul dan de link naar je post hieronder in (meer uitleg op Indieweb.org).